Vård hos oss
Synpunkter på vården
Om du har synpunkter eller klagomål på vården finns det flera sätt för dig att framföra detta. Vänd dig i första hand till den mottagning där du blivit behandlad. Du kan även kontakta Patientnämnden eller anmäla en händelse till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du har rätt att få ett skriftligt svar på dina klagomål, om du ber om detta. http://www.1177.se/Skane/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/
Få hjälp från Patientnämnden: Om du inte vill kontakta din vårdgivare kan du vända dig till Patientnämnden, som är helt fristående från hälso- och sjukvården. Patientnämnden är till för dig som har klagomål, synpunkter eller frågor när det gäller Hälso- och sjukvården, vården inom kommunerna och Folktandvården i Skåne. När du vänder dig till Patientnämnden utses en handläggare som kan hjälpa och stödja dig. Om du vill kan du vara anonym
Olika kontaktvägar: Du kan använda 1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) för att ta kontakt med Patientnämnden. Det finns också möjlighet att kontakta Patientnämnden via brev, e-post eller telefon. Väljer du e-post bör du tänka på att inte skicka med dina personuppgifter eller andra sekretessbelagda uppgifter. Det finns också en blankett för synpunkter som du kan använda och skicka in: Blankett för synpunkter till Patientnämnden
Klaga hos IVO: IVO utreder inte ärenden som handlar om dåligt bemötande. Däremot kan du vända dig till IVO om du upplever att någon har drabbats av eller riskerat att råka ut för en vårdskada, på grund av brister i sjukvården. Om att klaga på vården – IVO.se
Lämna din synpunkter
Vi försöker ständigt utvecklas och uppskattar dina synpunkter.