Vård hos oss
Patientinformation
Patientsäkerhet
Vårt arbete har ett enda syfte – att ge en god vård av hög kvalitet till våra patienter. Vår strävan är att vården ska finnas där när patienten behöver den och att de ska känna trygghet och vara informerade om vad som händer i olika skeden av behandlingen. Patientsäkerhet definieras också som skydd mot vårdskada.
Vi bedriver idag ett aktivt säkerhetsarbete som skall syfta till att analysera, bedöma och åtgärda orsaker eller omständigheter som kan leda till vårdskada. Vi arbetar kontinuerligt med att återföra erfarenheterna till alla medarbetare. Samtliga medarbetare på solstenen skolas i ett systematiskt kvalitetsarbete. I kontakten med den enskilde patienten kommuniceras information om Patientnämnd och dess verksamhet. Närheten mellan ägare och mottagningarna utgör en viktig kvalitetsaspekt för verksamheten, patienten och personalen. Genom att ha en fortlöpande kommunikation skapar vi ett forum för ett bra möte och vi kan således förebygga uppkomsten utav vårdskador. Vi uppmuntrar våra patienter att komma med synpunkter och förbättringsförslag, bl.a. med hjälp av en anonym åsikts låda.
Tystnadsplikt
Alla anställda inom hälso-och sjukvården har tystnadsplikt. Tystnadsplikt innebär förbud att lämna ut sekretessbelagd uppgift. Läs mer om tystnadsplikt.
Hur mycket kostar det?
Vi arbetar på Uppdrag av Region Skåne och all vård hos oss är offentligt finansierad. Du betalar samma avgifter som vid andra vårdinrättningar och vården hos omfattas av Högkostnadsskyddet.
Högkostnadsskydd och frikort hanteras elektroniskt.
Högkostnadsskyddet är för närvarande:
- Sjukvård: 1 100 kronor
- Läkemedel: 2 200 kronor
- Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor
- Sjukresor: 1 400 kronor
Högkostnadsskyddet gäller inte:
- Om du blir inlagd på sjukhus
- Avgift för uteblivet besök
- Vaccinationer
- Hälsoundersökningar
Fråga gärna våra sekreterare på mottagningen om du vill veta mer om högkostnadsskyddet.
Patientinflytande arbete
Solstenen har arbetat aktivt med att bygga upp samverkan med och inflytande från patientföreningar. Ett syfte är att utveckla verksamheter med fokus på vad brukare/patienter bedömer som viktiga kvalitetsaspekter.
Solstenens värdegrund
- Patienten är vår första prioritet
- Visa ett gott bemötande
- Ge trygghet
- Visa respekt
- Värna om den enskildes privatliv och integritet
- Ge möjlighet till självbestämmande och delaktighet utifrån en helhetssyn.